Piasty do kół rowerowych
Piasty do kół rowerowych to jedna z rzeczy, nad którymi warto się pochylić, kiedy planujesz upgrade swojego jednośladu, tak by dać mu prawdziwy boost. Jest to w zasadzie najważniejszy element układu napędowego, który wpływa na wydajność, osiąganą prędkość, płynność, komfort jazdy i trwałość całej konstrukcji koła. To istotne zarówno dla właścicieli rowerów zarówno szosowych, jak i górskich.
Zanim przejdziemy do konkretnej recenzji i zestawienia ze sobą różnych modeli DT Swiss i No Limited, słowo wprowadzenia. Dzięki tej małej dawce wiedzy będzie ci znacznie łatwiej wybrać piasty do kół rowerowych, zarówno dla siebie, jak i kogoś znajomego, komu będziesz mógł doradzić.
Piasta rowerowa tylna i przednia – funkcje i budowa
Przede wszystkim, co to właściwie jest piasta i jaką pełni funkcję? Piasta w rowerze to element, który umożliwia obracanie się koła wokół własnej osi. Jest to połączenie centralnej części obręczy, kołnierza piasty, do którego mocowane są szprychy, z elementem umożliwiającym obrót, czyli tzw. korpusem. Można podzielić je przede wszystkim na przednią i tylną, z różnymi funkcjami i parametrami.
Budowa całej piasty jest złożona, ale warto zrozumieć jej podstawowe elementy składowe. To właśnie one najczęściej warunkują jej jakość i to, w jakiej jeździe najlepiej się sprawdzi (jest oczywista różnica w rowerach szosowych i mtb). Piasta składa się z korpusu, łożysk, osi, kołnierza oraz systemu mocowania (quick release lub oś przelotowa).
Jeśli chodzi o różnicę w funkcjonalności przedniej i tylnej to zasadniczo, ta piasta rowerowa przednia służy głównie do umożliwienia obracania się koła, co przekłada się na efektywność jazdy. Jej budowa jest znacznie mniej skomplikowana. Piasta tylna odpowiada dodatkowo za działanie układu napędowego i to tutaj mamy najwięcej zmiennych. Średnica kołnierza przedniej i tylnej piasty jest taka sama.
Na jakiej zasadzie kategoryzujemy tę część roweru? Podstawowe rodzaje piast podzielić można ze względu na łożyska. Najważniejsze, które mamy tu do wyboru to łożyska maszynowe i ceramiczne. W No Limited wszystkie dostępne piasty rowerowe są najwyższej klasy, tak by mogli z nich korzystać zawodowcy, ale warto wiedzieć jakie są między nimi różnice.
Łożyska maszynowe vs. ceramiczne
Piasty z łożyskami kulkowymi (tych nie ma co omawiać na poziomie zaawansowanego kolarstwa), ceramicznymi i maszynowymi mają swoje unikalne cechy i korzyści, które powinieneś rozważyć przed dokonaniem wyboru, która opcja jest najlepsza dla twojego rodzaju jazdy.
Piasty z łożyskami maszynowymi są bardziej tradycyjne, powszechnie stosowane i tańsze. Charakteryzują się wyższą trwałością, ale mogą generować większy opór toczenia w porównaniu do ceramicznych. Ich ważną zaletą jest łatwość serwisowania, co może być istotne, zwłaszcza w przypadku jazdy górskiej (piasty MTB), gdzie konserwacja bywa bardziej wymagająca.
Nowe piasty z łożyskami ceramicznymi są z kolei znane ze swojej wyjątkowo niskiej wagi i tarcia. Nie ma co się oszukiwać – nic nie chodzi tak gładko jak koło na ceramice.
Dzięki zastosowaniu tego rodzaju łożysk, piasty zapewniają płynne i efektywne obracanie się obręczy, minimalizując opory toczenia. Mają także lepszą odporność na korozję i wyższą temperaturę pracy, co jest szczególnie ważne podczas jazdy w ekstremalnych warunkach i przy dużych prędkościach.
Ważne jest również rozważenie rodzaju jazdy, którą preferujesz. Jeśli skupiasz się głównie na wyścigach szosowych, piasty z łożyskami ceramicznymi mogą być dla ciebie idealne. Ich niski opór toczenia i płynność działania przekładają się na większą efektywność, co jest kluczowe podczas rywalizacji. Siła pedałowania jest po prostu znacznie lepiej przenoszona na koła, więc jedziesz szybciej zużywając mniej energii.
Natomiast jeśli preferujesz jazdę górską, gdzie trwałość i łatwość serwisowania są ważniejsze, piasty z łożyskami maszynowymi mogą być lepszym wyborem.
Rodzaj napędu w piastach – freewheel vs. ratchet
Innym ważnym czynnikiem jest rodzaj mechanizmu napędu w piastach do rowerów. Często stosowanym rozwiązaniem są tradycyjne systemy z freewheelami, czyli wolnobiegiem. Jednak coraz popularniejsze są kasety z ratchetami, które zapewniają szybsze i bardziej precyzyjne zmiany biegów. Ratchety charakteryzują się mniejszym oporem podczas jazdy, co przekłada się na wydajność.
W ratchetach, opartych na budowie zębatki można spotkać z głównie z wersjami 18 i 36. Mowa tu o ilości zapadek. O ile w przypadku szosy ma to niewielkie znaczenie, o tyle na trasach górskich, gdzie mamy niższe prędkości, ale potrzeba nam większej zwrotności, 36 lepiej się sprawdzi.
Materiał wykonania piasty – aluminium vs. carbon
Wśród parametrów, na które warto zwrócić uwagę jest materiał wykonania piasty, co wpływa przede wszystkim na jej wagę. Do wyboru mamy aluminium, często w połączeniu ze stalą nierdzewną i carbon.
Różnicę odczujesz w cenie. Piasty, których budowa oparta jest na włóknach węglowych to inwestycja dla zawodowców, dla których każdy gram ma znaczenie. Carbon jest oczywiście lżejszy.
Dopasowanie piasty do koła – ilość szprych, rodzaj mocowania i hamulec
Piasta musi być idealnie kompatybilna z kołem – to oczywiste. Po pierwsze zwróć uwagę na liczba otworów na szprychy. Zwykle jest to 20 lub 24, zależnie od rodzaju hamulca – 20 pod szczęki, a 24/24 w kołach z tarczami. Tak właśnie wygląda to w dostępnych u nas modelach DT Swiss i No Limited.
Obecnie piasty mają dwa główne rodzaje mocowania – quick release (szybkozamykacz) i sztywna oś przelotowa. Pierwsza opcja jest bardziej popularna m.in. dlatego, że umożliwia szybszą i łatwiejszą wymianę kół. Tu także różne rodzaje mocowania przypisane są konkretnym hamulcom – quick release idzie w parze ze szczękami, a sztywna oś z tarczą.
Z kolei oś przelotowa to mocowanie bardziej solidne i wytrzymałe, często stosowane dla koła w rowerze górskim i enduro, gdzie wytrzymałość i stabilność są kluczowe. Oś przelotowa zapewnia większą sztywność i bezpieczeństwo podczas jazdy w trudnym terenie. To rozwiązanie jest coraz bardziej popularne także w rowerach szosowych, stając się już standardem w najnowszych modelach.
Jak widać powyżej, kiedy wybierasz piastę decydujesz się też na konkretny typ hamulca. W tradycyjnych rowerach z hamowaniem przez zatrzymanie pedału jest to torpedo, ale z oczywistych względów ten temat nas nie dotyczy. Profesjonalne opcje są dwie – szczękowe typu V-brake albo tarcza. Większość piast jest przystosowana albo do jednego, albo do drugiego. Kiedy dokonujesz wyboru na temat tych 2 elementów koła, robisz to za jednym zamachem.
Wszystkie info o parametrach danej piasty znajdziesz w jej opisie, a w przypadku dodatkowych pytań, nasi doradcy są do twojej dyspozycji. Nasza oferta zawiera modele takich marek jak: DT Swiss, No Limited, Extralite i Tune. Dzisiaj skupiamy się na 2 pierwszych, bo to najczęściej wybierane i topowe opcje w naszym sklepie.
Jakie modele piast DT Swiss i No Limited oferujemy?
Jeśli chcesz jedynie wymienić piastę to w naszej ofercie osobnych komponentów do kół do wyboru masz następujące modele piast No Limited i DT Swiss:
- No Limited Pro Race – tył
- No Limited Pro Race – przód
- No Limited NLR8 – tył
- No Limited NLR7 – przód
- DT Swiss 180 – tył
- DT Swiss 180 – przód
- DT Swiss 180 disc brake – tył
- DT Swiss 180 disc brake – przód
Rozeznanie w piastach przyda ci się nie tylko wtedy, gdy chcesz wymienić jedynie tę część w swoim rowerze. Kiedy kupujesz nowe koła, wiedza o tym, jaka jest charakterystyka zamontowanych w nich piast może być istotnym czynnikiem w procesie decyzyjnym. Dzięki temu łatwiej będzie ci odpowiedzieć na pytanie – czy to koła właśnie dla mnie?
Część edukacyjna tekstu za nami. Mamy nadzieję, że okaże się pomocna. W naszym sklepie, informację o tym, jaka piasta zamontowana została w danym kole znajdziesz się w jego specyfikacji. Najpopularniejsze modele od DT Swiss to 350tki i 240tki. W przypadku No Limited najczęściej kupowanym modelem jest Sprint.
Przechodzimy więc do krótkiej analizy i porównania.
Co wybrać? DT Swiss czy No Limited?
Stawiając obok siebie piasty różnych producentów i zwracając uwagę na ich specyfikę, chcemy pomóc ci wybrać zestaw, który najlepiej odpowie na twoje potrzeby. No Limited i DT Swiss produkują sprzęt wysokiej jakości, ale jest sporo rzeczy, które mogą mieć wpływ na twoją decyzję. Każdy z producentów oferuje inne korzyści.
W zależności od tego, co jest dla ciebie najistotniejsze, w jednym przypadku lepsze okażą się piasty DT Swiss, a w innym No Limited. Oczywiście bardzo istotnym kryterium będzie tutaj cena. Chociaż obiektywnie wśród producentów piast DT Swiss zdecydowanie króluje na arenie międzynarodowej, to przekłada się to mocno na to, ile zapłacisz za produkty tej marki.
No Limited, to także świetnej jakości piasty, a będą zdecydowanie tańsze, również jeśli chodzi o części serwisowe. Inną ich zaletą jest niska waga i opory toczenia. Bonus – komponenty naszych piast są kompatybilne z piastami DT Swiss, możesz więc połączyć różne opcje.
W tabeli poniżej uwzględniliśmy różne właściwości i cechy konkretnych modeli, co pozwoli ci wybrać taki sprzęt, która najlepiej zgra się z twoimi indywidualnymi preferencjami. Najważniejsze kryteria, na które sugerujemy, żebyś zwrócił uwagę to waga, rodzaj łożysk czyli opory toczenia, sposób montażu, rodzaj hamulca, ilość otworów na szprychy i system ratchet.
Produkty zarówno jednej, jak i drugiej marki są kompatybilne z bębenkami wiodących producentów takich jak Shimano, Sram czy Campagnolo. W poniższej tabeli znajdziesz zestawienie wszystkich dostępnych u nas modeli na przód i tył.
specyfikacja/model | DT Swiss 180 | DT Swiss 240 | DT Swiss 350 | No limited Sprint | No Limited Elite |
waga zestawu (przód i tył) | 280 g | 310 g | 264 g | 290 g | 330 g |
rodzaj łożysk | ceramiczne | maszynowe | maszynowe | maszynowe | ceramiczne |
materiał | aluminium/carbon | aluminium | aluminium | aluminium | aluminium |
sposób montażu | straightpull | straightpull | straightpull | straightpull | straightpull |
rodzaj hamulca | centerlock | centerlock | centerlock | centerlock | centerlock |
ilość otworów na szprychy | 24/24 | 24/24 | 24/24 | 24/24 | 21/21 |
system ratchet | 36t | 36t | 36t | 36t | 36t |